Ну вот и всё :)
Эти Форумы Лотоса завершают своё существование, как и было запланировано Новые Форумы Лотоса ждут всех и каждого. Новый подход, новые идеи, новые горизонты.
Если хотите продолжать старые темы, то открывайте их на новом форуме под тем же названием и оставляйте в первом сообщении ссылку на старую тему.
Искусство индивидуации: А.Тарковский, А.Куросава и другие
Искусство индивидуации: А.Тарковский, А.Куросава и другие
Искусство индивидуации: А.Тарковский, А.Куросава и другие.
Киноискусство как вид художественного творчества, является синтезом литературы, изобразительного искусства, театра и музыки. Технологические истоки указывают на две принципиальные составляющие кинематографа: фотография (фиксация световых лучей) и движение (динамика визуальных образов). Фотографический принцип связывает кино с изобразительной традицией, идущей от живописи, то есть связывает кино с идеей искусства.
Киноискусство включает драматургические, языковые, музыкальные, живописно-пластические элементы, игру актёров. Оно не дублирует и не заменяет театр, литературу, музыку, или живопись, а перерабатывает их опыт в соответствии с особенностями экранного творчества.
Кино А.Тарковского / Tarkovsky's Cinema (1987)
Название: Tarkovsky's Cinema.
Год выхода: 1987.
Режисер: Чарли Патерсон.
Актеры: Андрей Тарковский.
Жанр: Документальный.
Страна: Великобритания.
Продолжительность: 00:52:31.
Язык: Английский, Русский / Английские субтитры.
Описание: Ретроспектива фильмов Андрея Тарковского, его мировоззрение и философия киноискусства.
"Если убрать из человеческих занятий все относящиеся к извлечению прибыли, останется лишь искусство." - А. Тарковский.
Цитата:
Beyond the edges of the frame influential filmmaker Andrei Tarkovsky give the viewers a sense of time passing, time lost, and the relationship of one moment in time to another.
Broadcast on BBC2 Arena, 13 March 1987. Contains interview footage with Tarkovsky as he discusses each of his seven major films. He also talks about his world-view and his philosophy of filmmaking.
Tarkovsky candidly and articulately discusses the difficulties of making films under the censors of the Soviet Union. He explores his aesthetic ideology, filmmakers he admires, and his eventual self-exile from Russia. He talks about recurring images in his movies - water, horses, fire, snow - but adamantly refuses to divulge what they mean, as he feels that would impose his own meaning onto the audience. At times cagey and resistant to interviewers, Tarkovsky nevertheless reveals his vision and his rigorous devotion to his art.
The film also includes footage of a Tarkovsky lecture to young film students in which he expresses his thoughts on modern cinema. Tarkovsky's widow Larissa is also interviewed. Contains no original Tarkovsky footage/interviews.
A video essay on Tarkovsky's work by Harvard film Professor Vlada Petric with excerpts from "Un Poeta nel Cinema: Andreij Tarkovskij" (1984) by Donatella Baglivo.
Один день из жизни Андрея Арсеньевича / Une journee d'Andrei Arsenevitch (2000)
Название: Une journee d'Andrei Arsenevitch.
Год выхода: 2000.
Режисер: Крис Маркер.
Актеры: Андрей Тарковский.
Жанр: Документальный.
Страна: Франция.
Продолжительность: 00:55:18.
Язык: Английский / Французский / Русский.
Описание: Возвышенное размышление над поетическим и сюрреальном мира Тарковского.
Цитата:
A sublime meditation on the poetic, surreal universe of Tarkovsky.
Master documentary filmmaker Chris Marker looks at the life and career of director Andrei Tarkovsky. As Tarkovsky approached death the Soviet authorities finally allowed his son to visit him in Paris, and the film shows the meeting. Relying on Marker's lyrical commentary, the film juxtaposes sequences of Tarkovsky on his deathbed, footage on the set of The Sacrifice, and material from his many films. Marker postulates that the director's use of fundamental elements such as earth and fire parallel that of another cinematic master - Akira Kurosawa.
Une Journee D'Andrei Arsenevitch was produced for French television series "Cinéma, de notre temps" but shown theatrically at Berlin Film Festival 2000.
Название: A.K.
Год выхода: 1985.
Режисер: Крис Маркер.
Актеры: Акира Куросава.
Жанр: Документальный.
Страна: Франция.
Продолжительность: 01:11:18.
Язык: Английский.
Описание: Один из величайших режиссёров первого века кино, Акира Куросава работая над фильмом Ран, перед котором в течение десяти лет он прорисовывал каждый кадр будущей картины.
Цитата:
Kurosawa's films have had a major influence on world cinema and continue to inspire filmmakers, and others, around the globe.
Director Chris Marker interviews and films Akira Kurosawa at work on one of his international blockbusters, Ran, in this interesting documentary that says as much about the process of filming as it does about the famed Japanese director himself. Clips from Ran are included, and comments from Kurosawa, on everything from handling horses in a film to the nature of fear, reveal his approach to his art and the people (and horses!) that are essential to an effective final cut. Soft-spoken and modestly dressed in jeans and tennis shoes, the 72-year-old director's style is as individual as his cinematic statements.
Стэнли Кубрик: Жизнь в картинах /Stanley Kubrick: A Life in Pictures (2001)
Название: Stanley Kubrick: A Life in Pictures.
Год выхода: 2001.
Режисер: Ян Харлэн.
Актеры: Стэнли Кубрик.
Жанр: Документальный.
Страна: США.
Продолжительность: 02:16:29.
Язык: Английский / Английские субтитры.
Описание: Жизнь и труд Стэнли Кубрика, широко признаваемый одним из самых талантливых, влиятельных, новаторских кинематографистов конца 20-го столетия.
Цитата:
Documentary about the life and work of Stanley Kubrick, famed film director, made by his long-time assistant Jan Harlan.
Stanley Kubrick: A Life in Pictures is a 2001 documentary 135 minutes long, it consists of several 15-minute chapters, each detailing the making of one of his films - and two more showing his childhood and life. Jan Harlan managed to get many of Kubrick's collaborators together for interviews, including Tom Cruise, Nicole Kidman, Keir Dullea, Arthur C. Clarke, Malcolm McDowell, Gyorgy Ligeti and Matthew Modine.
Название: Federico Fellini - Un autoritratto ritrovato.
Год выхода: 2000.
Режисер: Пакито дел Боско.
Актеры: Федерико Феллини, Ингмар Бергман.
Жанр: Документальный.
Страна: Италия.
Продолжительность: 00:55:14.
Язык: Итальянский / Английские субтитры.
Описание: Уникальная колекция Федерико Феллини телевизионных интервью, кинорежиссер и сценарист, один из крупнейших новаторов в области киноязыка.
Цитата:
From the Italian archives emerges this unique collection of Fellini's television interviews. This project is a precious contribution to our understanding of the man and his work, providing insights into the life and mind of a fascinating public figure. He reacts to interviewers' questions with a delightful mix of curiosity, candor, and humor.
В зеркале Майи Дерен / Im Spiegel der Maya Deren (2002)
Название: Im Spiegel der Maya Deren.
Год выхода: 2002.
Режисер: Мартина Кудлачек.
Актеры: Майя Дерен.
Жанр: Документальный.
Страна: Австрия / Германия.
Продолжительность: 01:40:43.
Язык: Английский / Английские субтитры.
Описание: В американском кино есть имя, святое для поклонников авангарда. Майя Дерен. Многих это удивит, но именно ее считают самой значительной фигурой подлинного киноискусства в США и сравнивают по новаторству киноязыка с Феллини и Бергманом.
В фильм Кудлачек включены фрагменты классических работ Дерен, редкие фотографии, свидетельства таких уважаемых кинематографистов, как Стен Брэкедж и Йонас Мекас. Музыку написал композитор-экспериментатор Джон Зорн.
Цитата:
Documentary about the life of avant-garde filmmaker Maya Deren, who led the independent film movement of the 1940s.
With "In the Mirror of Maya Deren", documentary filmmaker Martina Kudlacek has fashioned not only fascinating portrait of a groundbreaking and influential artist, but a pitch-perfect introduction to her strikingly beautiful and poetic body of work. Crowned "Fellini and Bergman wrapped in one gloriously possessed body" by the L.A. Weekly, Maya Deren is arguably the most important and innovative avant-garde filmmaker in the history of American cinema. Using locations from the Hollywood hills to Haiti, Deren made such mesmerizing films as "At Land", "Ritual in Transfigured Time" and her masterpiece "Meshes of the Afternoon".
Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti / Божественные всадники: живые боги Гаити (1947-1954/1985)
Название: Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti.
Год выхода: 1985.
Режисер: Maya Deren, Teiji Ito.
Актеры: Cherel Ito.
Жанр: Документальный.
Страна: США.
Продолжительность: 00:50:35.
Язык: Английский.
Описание: Африканские и гаитянские ритуалы.
В 1947 - 1954 годах Майя Дерен сняла более 18 тысяч футов пленки на Гаити по вудуизму - местной разновидности колдовства, которым не на шутку увлеклась. Написала две книги "Анаграмма идей по искусству, форме и фильму" и "Божественные всадники: живые боги Гаити".
Цитата:
"Maya Deren first went to Haiti as an artist... but the manifestations of rapture that seized her, and transported her beyond the bounds of any art she had ever known."
Maya Deren takes us on a journey into the fascinating world of the Voudoun religion, whose devotees commune with the cosmic powers through invocation, offerings, song and dance. The Voudoun pantheon of deities, or loa, is witnessed as being living gods and goddesses, actually taking possession of their devotees. The soundtrack conveys the incantatory power of the ritual drumming and singing.
Tempo di viaggio / Voyage in Time / Время путешествия (1983)
Название: Tempo di viaggio.
Год выхода: 1983.
Режисер: Тонино Гуерра, Андрей Тарковский.
Актеры: Андрей Тарковский.
Жанр: Документальный.
Страна: Италия.
Продолжительность: 01:02:19.
Язык: Итальянский / Русский / Английские субтитры.
Описание: Документальный фильм, в процессе съемок которого родился замысел Ностальгии.
Цитата:
Important document and testament to one of the greatest geniuses that ever lived.
This rarely seen documentary, made by Tarkovsky himself, explores the creation of the screenplay of "Nostalghia". It shows his wide-ranging discussions with his Italian co-writer, Tonino Guerra-Antonioni's regular scriptwriter - and the hunt for suitable locations that might embody his vision of the film. He speaks candidly and vulnerably about his past films, art, and fields questions from young filmmakers.
Andreij Tarkovskij in Nostalghia / Andrey Tarkovsky in Nostalghia / Андрей Тарковский в Ностальгии (1984)
Название: Tempo di viaggio.
Год выхода: 1984.
Режисер: Донателла Багливо.
Актеры: Андрей Тарковский.
Жанр: Документальный.
Страна: Италия.
Продолжительность: 01:34:48.
Язык: Итальянский / Русский / Английские субтитры.
Описание: В трилогию об Андрее Тарковском вошел уникальный материал: съемки рабочих моментов «Ностальгии», размышления режиссера, его интервью.
Цитата:
Donatella Baglivo's documentary filmed during filming of Nostalghia. Shot on the film's set, gives a fascinating insight into the making of Nostalghia and includes interviews with Tarkovsky, the cast and crew.
Highly cerebral, beautifully realized, and symbolically obscure, Nostalghia is a cinematic abstract of spiritual hunger. Indeed, Andrei's indefinite journey, the church supplicants, and Domenico's final incomprehensible act, manifest this innate longing. Note the final scene where Andrei shields the precariously lit candle by opening his overcoat. It is a symbolic revelation of the soul – the struggle against the extinguishing of the spiritual flame – that inevitably redeems him. But it is an ominous closure, as muted colors now suffuse the Italian streets, tainting them with the same melancholic longing that consumes him. Tarkovsky filmed Nostalghia in exile and dedicated the film to the memory of his mother. It is a threnodic film that mourns an irretrievable past and an uncertain future.
The final sequence of Nostalghia is one of the most captivating ever put on film. The viewer becomes completely swept away by Tarkovsky's world where the elements reign supreme - fire and water are everywhere. The atmosphere Tarkovsky creates is one of constantly dripping water, unsettling mists, and dew seeping through the eternally damp walls. Coupled with these memorable visuals is a remarkable highlighting of sounds such as the echoing drip of water or the swirling of the drafts.
Regi Andrej Tarkovskij / The Genius Andrei Tarkovsky / Режиссер Андрей Тарковский (1988)
Название: Regi Andrej Tarkovskij.
Год выхода: 1988.
Режисер: Мичал Лесзцзыловски.
Актеры: Андрей Тарковский, Эрланд Джозефсон.
Жанр: Документальный.
Страна: Швеция.
Продолжительность: 01:37:22.
Язык: Шведский / Русский / Английские субтитры.
Описание: Документальный фильм об Андрее Тарковском в процессе работы над картиной Жертвоприношение.
Цитата:
Documetary made during the shooting of Andrei Tarkovsky's last film "Offret" (Sacrifice).
During the shooting of Andrei Tarkovsky's last film "Offret", cameraman Arne Carlsson taped around 50 hours of behind the scenes footage. Editor Michal Leszczylowski took the material and added scenes of previous interviews and interesting statements from the script of Offret and from Tarkovsky's book "Sculpting in Time".
Andrei Tarkovsky was a director who believed that filmmaking was defined by time. The director was more than a person who put images onto celluloid. He was a poet, a master craftsman who molded his creation to do what he saw to be fit, and removed what was excessive. It's an example of his unique way of making movies.
Вы не мoжeте начинать темы Вы не мoжeте отвечать на сообщения Вы не мoжeте редактировать свои сообщения Вы не мoжeте удалять свои сообщения Вы не мoжeте голосовать в опросах
Движется на чудо-технике по сей день
Соблюдайте тишину и покой :)